Η επιχείρηση ακολουθεί την ειρηνευτική συμφωνία ΗΠΑ-Ιράν που τερματίζει μήνες σύγκρουσης και αβεβαιότητας
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) του ΟΗΕ ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει επιχείρηση για την απομάκρυνση περισσότερων από 11.000 ναυτικών που παραμένουν αποκλεισμένοι στον Περσικό Κόλπο, μετά το άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ.
Η επιχείρηση έρχεται σε συνέχεια της ειρηνευτικής συμφωνίας μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν, η οποία έβαλε τέλος σε μήνες σύγκρουσης και επέτρεψε την επανέναρξη της εμπορικής ναυσιπλοΐας σε μία από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς του κόσμου.
Ο γενικός γραμματέας του IMO, Αρσένιο Ντομίνγκες, δήλωσε ότι η επιχείρηση απομάκρυνσης θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τις χώρες της περιοχής και τη ναυτιλιακή βιομηχανία. « Η μεγάλης κλίμακας αυτή επιχείρηση θα πραγματοποιηθεί σε στενή συνεργασία με το Ιράν, το Ομάν, όλα τα άλλα παράκτια κράτη της περιοχής, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη ναυτιλιακή βιομηχανία», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Ντομίνγκες.
Πρόσθεσε: «Έχουμε εξασφαλίσει τις απαραίτητες εγγυήσεις και έχουμε ελέγξει διεξοδικά τις συνθήκες ασφαλούς ναυσιπλοΐας για τη στήριξη αυτών των επιχειρήσεων».
Το Ιράν είχε ουσιαστικά κλείσει τα Στενά του Όρμούζ μετά το ξέσπασμα του πολέμου στις 28 Φεβρουαρίου, έπειτα από αμερικανικά και ισραηλινά πλήγματα. Η αναστάτωση οδήγησε σε άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου και διέκοψε τις μεταφορές ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων, μεταξύ των οποίων λιπάσματα. Χιλιάδες ναυτικοί δεν μπόρεσαν να εγκαταλείψουν την περιοχή, καθώς τα πλοία παρέμεναν ακινητοποιημένα.
Η κίνηση των πλοίων έχει αυξηθεί από τότε που τέθηκε σε ισχύ η συμφωνία ΗΠΑ–Ιράν. Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας ανάλυσης ναυτιλιακών δεδομένων Kpler, τουλάχιστον 36 πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων διέπλευσαν τα Στενά του Ορμούζ, επίπεδο κίνησης που αποτελεί το υψηλότερο από την έναρξη του πολέμου.
Ο IMO ανέφερε ότι κατά τη διάρκεια της επιχείρησης απομάκρυνσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν δύο προσωρινές διαδρομές μέσω του στενού και ότι τα πλοία θα λαμβάνουν εξατομικευμένες οδηγίες.
Ο Ντομίνγκες χαιρέτισε τη συμφωνία μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, δηλώνοντας:«Ύστερα από μήνες δυσκολιών και δοκιμασίας για χιλιάδες αθώους ναυτικούς, και αρνητικών επιπτώσεων για ολόκληρο τον κόσμο, υποδέχομαι με βαθιά ικανοποίηση την ειρηνευτική συμφωνία που συνήφθη μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν».
Πρόσθεσε ότι η συμφωνία συνιστά «ένα αποφασιστικό βήμα προς την αποκατάσταση της ασφάλειας στη θάλασσα και τον τερματισμό των απαράδεκτων επιθέσεων σε βάρος της εμπορικής ναυτιλίας».