Η EDF επικαλείται κανόνες προστασίας ποτάμιων οικοσυστημάτων, καθώς η άνοδος της θερμοκρασίας του νερού επιβάλλει περικοπές παραγωγής σε μονάδες στον Σηκουάνα και τον Ροδανό
Ο γαλλικός κρατικός ενεργειακός κολοσσός EDF έκλεισε προσωρινά δύο πυρηνικούς αντιδραστήρες ως προληπτικό μέτρο για το περιβάλλον, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει ένα πρωτοφανές κύμα καύσωνα που έχει ήδη αποδειχθεί θανατηφόρο. Τουλάχιστον 18 θάνατοι που σχετίζονται με τη ζέστη είχαν επιβεβαιωθεί στη Γαλλία έως τη Δευτέρα, ενώ τουλάχιστον 40 άνθρωποι έχουν πνιγεί από τις 18 Ιουνίου.
Οι αντιδραστήρες που τέθηκαν εκτός λειτουργίας την Πέμπτη βρίσκονται στον σταθμό Nogent-sur-Seine στον ποταμό Σηκουάνα βόρεια του Παρισιού και στη μονάδα Bugey στον Ροδανό κοντά στη Λιόν, στη νοτιοανατολική Γαλλία. Και στις δύο περιπτώσεις το κλείσιμο προκλήθηκε από την άνοδο της θερμοκρασίας των ποταμών, την οποία η EDF υποχρεούται εκ του νόμου να παρακολουθεί ώστε να αποφεύγεται η απόρριψη νερού που θα μπορούσε να βλάψει τα υδάτινα οικοσυστήματα.
Τα πυρηνικά εργοστάσια χρησιμοποιούν νερό ποταμών για την ψύξη των αντιδραστήρων τους πριν το επαναδιοχετεύσουν στην κοίτη, συνήθως σε θερμοκρασίες από λίγα δέκατα έως και μερικούς βαθμούς υψηλότερες σε σχέση με όταν αντλήθηκε, ανάλογα με την εγκατάσταση. Κατά τη διάρκεια καυσώνων, καθώς τα ποτάμια θερμαίνονται φυσικά, οι διαχειριστές είναι υποχρεωμένοι να διακόπτουν ή να μειώνουν την παραγωγή ώστε να τηρούν τα νομικά όρια για τη θερμοκρασία του νερού που απορρίπτεται.
Το Nogent-sur-Seine είχε ήδη μειώσει την παραγωγή σε έναν από τους αντιδραστήρες του νωρίτερα αυτή την εβδομάδα «προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας μεταξύ του νερού που αντλείται από τον Σηκουάνα και του νερού που επιστρέφει σε αυτόν, προστατεύοντας έτσι την υδρόβια πανίδα και χλωρίδα», ανέφερε η EDF.
Ένας αντιδραστήρας στον σταθμό Golfech στον ποταμό Γκαροννή στη νοτιοδυτική Γαλλία τέθηκε επίσης εκτός λειτουργίας τη Δευτέρα, ενώ μειώθηκε η παραγωγή σε μια σειρά άλλων μονάδων από το σύνολο των 57 αντιδραστήρων της EDF, οι οποίοι πέρυσι κάλυψαν σχεδόν το 70% της ηλεκτροπαραγωγής της Γαλλίας.
Παρά τις διακοπές λειτουργίας, ο διαχειριστής του ηλεκτρικού δικτύου RTE δήλωσε την Τετάρτη ότι «η Γαλλία διαθέτει επαρκή παραγωγική ικανότητα για να καλύψει τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, ακόμη και σε περίπτωση βλαβών σε ορισμένες μονάδες παραγωγής».
Η Γαλλία έχει θέσει πάνω από τους μισούς από τους 96 νομούς της σε κόκκινο συναγερμό για κίνδυνο για τη ζωή, καλώντας τους πολίτες να αποφεύγουν την άμεση έκθεση στον ήλιο και να επιδεικνύουν «απόλυτη επαγρύπνηση» καθώς ο καύσωνας εντείνεται. Η Météo-France ανακοίνωσε ότι η Τρίτη 23 Ιουνίου ήταν η πιο ζεστή ημέρα που έχει καταγραφεί από τότε που ξεκίνησαν οι μετρήσεις το 1947.
Η κρίση δεν περιορίζεται στη Γαλλία. Η Γερμανία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ελβετία αναμένουν επίσης καυτές θερμοκρασίες, που αρχίζουν να παραλύουν την καθημερινή ζωή: εκατοντάδες σχολεία παραμένουν κλειστά ή κλείνουν νωρίτερα, ενώ τα δρομολόγια τρένων σε πόλεις όπως το Παρίσι και οι Βρυξέλλες μειώνονται για να περιοριστεί ο κίνδυνος βλαβών.
Πρόκειται για το τρίτο κύμα καύσωνα στην Ευρώπη φέτος, με τους μετεωρολόγους να προειδοποιούν ότι οι θερμοκρασίες στη Μεσόγειο θα μπορούσαν να φτάσουν τους 43°C. Η πίεση στο ενεργειακό σύστημα είναι ήδη ορατή: στις ημέρες αιχμής του περσινού καύσωνα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, η ημερήσια ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αυξήθηκε έως και 14%, προκαλώντας διπλασιασμό έως και τριπλασιασμό των μέσων ημερήσιων τιμών ρεύματος.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι το φαινόμενο επιδεινώνεται. Τμήματα της Ευρώπης αντιμετωπίζουν έως και 40 επιπλέον ημέρες ακραίας θερμικής καταπόνησης σε σύγκριση με τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη μελέτη.