Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά τα πλήγματα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στο Ιράν, που, όπως ανέφεραν, απάντησαν σε ιρανικές επιθέσεις με drones σε πλοία στο Στενό.
Η ναυτιλιακή υπηρεσία UKMTO ανέβασε το επίπεδο απειλής στα Στενά του Ορμούζ σε «σημαντικό» το Σάββατο, μετά τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στη θαλάσσια αυτή οδό.
Η υπηρεσία ανέφερε νωρίτερα το Σάββατο ότι το πλοίο «Master of Tanker» είχε αναφέρει πως χτυπήθηκε από «αγνώστου ταυτότητας βλήμα» στα Στενά.
Πρόσθεσε ότι το πλοίο υπέστη ζημιές στη γέφυρά του, αλλά ότι το πλήρωμα δήλωσε πως είναι ασφαλές.
«Δεν έχουν αναφερθεί επί του παρόντος περιβαλλοντικές ζημιές», σημείωσε.
Η UKMTO έχει προειδοποιήσει τους ναυτικούς για την ύπαρξη θαλασσίων ναρκών στα Στενά του Ορμούζ, τα οποία αποτελούν ένα από τα πιο πολυσύχναστα σημεία διέλευσης ενεργειακών φορτίων στον κόσμο, και ανέφερε ότι θα πρέπει να αναμένουν παρουσία ναυτικών δυνάμεων όσο συνεχίζονται οι επιχειρήσεις εκκαθάρισης ναρκών.
«Οι ναυτικοί θα πρέπει επίσης να αναμένουν συμφόρηση στις διαδρομές διέλευσης», πρόσθεσε.
Τα Στενά του Ορμούζ βρίσκονται στο επίκεντρο των εντάσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης και αποτελούν κρίσιμο τμήμα του πρόσφατα συμφωνημένου «μνημονίου κατανόησης» τους.
Σύμφωνα με τους όρους της προσωρινής συμφωνίας, οι ΗΠΑ υποχρεούνται να άρουν τον ναυτικό αποκλεισμό του Ιράν, ενώ η Τεχεράνη πρέπει να ανοίξει εκ νέου τα Στενά, αλλά οι δύο πλευρές έχουν συγκρουστεί για το ποιος έχει τον έλεγχο του περάσματος.
Η εξέλιξη αυτή ακολουθεί τα πλήγματα που εξαπέλυσαν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις κατά του Ιράν, τα οποία, όπως ανέφεραν, ήταν απάντηση σε ιρανικές επιθέσεις με drones σε πλοία που διέρχονται από τα Στενά.
Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) δήλωσε την Παρασκευή ότι αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν ιρανικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης πυραύλων και drones, καθώς και παράκτιους σταθμούς ραντάρ, αφού το Ιράν εξαπέλυσε επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος μιας χρήσης στο πλοίο M/V Ever Lovely κατά τη διέλευσή του από το πέρασμα.
«Το φορτηγό πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης έβγαινε από τα Στενά του Ορμούζ κατά μήκος των ακτών του Ομάν την ώρα της ιρανικής επίθεσης», ανέφερε η CENTCOM.
Έκτοτε, η Τεχεράνη κατηγόρησε την Ουάσινγκτον ότι παραβίασε τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός.
Ο Εμπραχίμ Αζίζι, επικεφαλής της επιτροπής εθνικής ασφάλειας του ιρανικού κοινοβουλίου, δήλωσε ότι τα αμερικανικά πλήγματα έδειξαν πως ο Τραμπ «δεν έχει καμία δέσμευση στις αρχές της διαπραγμάτευσης ή της κατάπαυσης του πυρός».
«Αυτή η απερίσκεπτη παραβίαση της κατάπαυσης του πυρός θα οδηγήσει, όπως πάντα, σε υποχώρηση και μεταμέλεια από την πλευρά τους», έγραψε σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι Φρουροί της Ισλαμικής Επανάστασης δήλωσαν το Σάββατο ότι οι δυνάμεις τους έπληξαν αμερικανικές στρατιωτικές θέσεις στην περιοχή σε απάντηση στην «αμερικανική επιθετικότητα», σύμφωνα με ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης. Το Μπαχρέιν ανακοίνωσε στη συνέχεια ότι στοχοποιήθηκε από «έναν αριθμό» ιρανικών drones, κατηγορώντας την Τεχεράνη ότι «υπονομεύει τις ειρηνευτικές προσπάθειες» στην περιοχή.
Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο Εξωτερικών της χώρας ανέφερε ότι εξέφρασε «την πιο έντονη καταδίκη από πλευράς Μπαχρέιν για το πλήγμα κατά της επικράτειάς του τα ξημερώματα σήμερα», προσθέτοντας ότι οι επιθέσεις συνιστούν «κατάφωρη απειλή για την ασφάλεια των πολιτών και των κατοίκων».