Newsletter Newsletters Events Εκδηλώσεις Ποντάκαστ Βίντεο Africanews
Loader
Διαφήμιση

Το Ιράν απειλεί να παγώσει τις συνομιλίες λόγω αμερικανικών πτήσεων πάνω από τα Στενά του Ορμούζ

Αρχείο: ναύτες του αμερικανικού ναυτικού δίπλα σε μαχητικό F-35 στο κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου USS George Washington, ανοιχτά της Αργεντινής, 30 Μαΐου 2024
ΑΡΧΕΙΟ: Ναύτες του ναυτικού των ΗΠΑ δίπλα σε μαχητικό F-35 στο κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου USS George Washington σε ασκήσεις ανοικτά της Αργεντινής, 30 Μαΐου 2024 Πνευματικά Δικαιώματα  AP Photo
Πνευματικά Δικαιώματα AP Photo
Από Peter Barabas & Aleksandar Brezar
Δημοσιεύθηκε ανανεώθηκε πριν
Μοιραστείτε το Σχόλια Ακολουθήστε τo Euronews στο Google
Μοιραστείτε το Close Button

Οι Φρουροί της Επανάστασης λένε ότι τα αμερικανικά πλήγματα παραβιάζουν τη συμφωνία-πλαίσιο, προειδοποιούν τα πλοία για «συντριπτική απάντηση», ενώ δημοσιογράφοι του Euronews στη Ντόχα βλέπουν αμερικανικά αεροσκάφη ανεφοδιασμού να απογειώνονται προς τα Στενά του Ορμούζ

Οι διαπραγματεύσεις ΗΠΑ–Ιράν για τον τερματισμό του πολέμου βρέθηκαν την Κυριακή υπό ακόμη εντονότερη πίεση, αφού το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) ανακοίνωσε ότι τα πλήγματα της Ουάσινγκτον το προηγούμενο διήμερο «παραβίασαν την Παράγραφο 1 του Μνημονίου Κατανόησης της Ισλαμαμπάντ» και «θα οδηγήσουν σε πλήρη αναστολή όλων των διαδικασιών».

ΔΙΑΦΉΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΉΜΙΣΗ

«Από εδώ και στο εξής, τα παραβιάζοντα πλοία θα αντιμετωπίζονται πολύ αυστηρότερα από ό,τι στο παρελθόν και θα αντικρίζουν μια συντριπτική απάντηση», πρόσθεσαν στην ανακοίνωσή τους οι Φρουροί της Επανάστασης σε ανακοίνωσή που μεταδόθηκε από τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης.

Άμεση αφορμή για την κλιμάκωση του Σαββατοκύριακου ήταν η επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος, την οποία οι ΗΠΑ απέδωσαν στο Ιράν, το Σάββατο, σε βάρος του M/T Kiku, δεξαμενόπλοιου αργού πετρελαίου με παναμαϊκή σημαία που κατευθυνόταν προς το λιμάνι Φουτζάιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) απάντησε πλήττοντας 10 ιρανικούς στρατιωτικούς στόχους μέσα και γύρω από τα Στενά του Ορμούζ, μεταξύ των οποίων υποδομές επιτήρησης, θέσεις αντιαεροπορικής άμυνας, εγκαταστάσεις αποθήκευσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών και δυνατότητες ναρκοθέτησης.

Η Τεχεράνη απάντησε εκτοξεύοντας βαλλιστικούς πυραύλους και drones κατά του αρχηγείου του Πέμπτου Στόλου των ΗΠΑ στο λιμάνι Σαλμάν στο Μπαχρέιν και της αεροπορικής βάσης Αλί Αλ Σαλέμ στο Κουβέιτ. Το υπουργείο Εσωτερικών του Μπαχρέιν ανέφερε ότι τα ιρανικά πλήγματα προκάλεσαν ζημιές σε κατοικία κοντά στο διεθνές αεροδρόμιο του Μπαχρέιν. Δεν αναφέρθηκαν νεκροί.

Έντονη δραστηριότητα αμερικανικών στρατιωτικών πτήσεων πάνω από τα Στενά του Ορμούζ το βράδυ της Κυριακής φάνηκε να προμηνύει προετοιμασίες για νέο κύμα πληγμάτων σε ιρανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις, μετά τα αμερικανικά χτυπήματα του Σαββάτου, και περαιτέρω κλιμάκωση, δοκιμάζοντας την εύθραυστη εκεχειρία ΗΠΑ–Ιράν και τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία-πλαίσιο τερματισμού του πολέμου.

Δημοσιογράφοι του Euronews στη Ντόχα παρατήρησαν την Κυριακή το βράδυ αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού Boeing KC-135R Stratotanker της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ να απογειώνονται από την πρωτεύουσα του Κατάρ, και να ενώνονται με σειρά άλλων αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ που κύκλωναν πάνω από την περιοχή του Κόλπου κοντά στα Στενά του Ορμούζ, όπως κατέγραφε η πλατφόρμα παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24.

Το μοτίβο των πτήσεών τους θύμιζε εκείνο των αμερικανικών αεροπορικών πληγμάτων σε ιρανικούς στόχους το βράδυ του Σαββάτου.

Αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στον Κόλπο τη νύχτα της 28ης Ιουνίου 2026, στιγμιότυπο οθόνης
Αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στον Κόλπο τη νύχτα της 28ης Ιουνίου 2026, στιγμιότυπο οθόνης FlightRadar24

Οι ΗΠΑ δεν θα μείνουν αδρανείς, δηλώνει ο πρέσβης στον ΟΗΕ

Η ανταλλαγή πυρών μεταξύ των δύο πλευρών έθεσε ακόμη περισσότερο εν αμφιβόλω τις εν εξελίξει συνομιλίες, με τις διαπραγματεύσεις να έχουν παγώσει μέχρι την Κυριακή, σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal που επικαλείται άτομο ενήμερο για τις συνομιλίες.

Ο πρέσβης των ΗΠΑ στον ΟΗΕ, Μάικ Γουόλτζ, δήλωσε το απόγευμα της Κυριακής ότι «αν το ιρανικό καθεστώς νομίζει έστω και για ένα δευτερόλεπτο ότι ο πρόεδρος Τραμπ θα καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια, θα μείνει αδρανής, ενώ το Ιράν συνεχίζει να επιτίθεται σε διεθνή ναυσιπλοΐα χωρίς απάντηση ή στις βάσεις μας χωρίς απάντηση, κάνει μεγάλο λάθος».

Σε συνέντευξή του στην εκπομπή Fox News Sunday, ο Αμερικανός πρέσβης είπε ότι η Ουάσινγκτον θα «συνεχίσει, στρατιωτικά, αν χρειαστεί, να καταστρέφει τις υποδομές τους» που χρησιμοποιούνται «για τον παράνομο έλεγχο μιας διεθνούς θαλάσσιας οδού».

«Μην νομίζει κανείς ούτε για μια στιγμή ότι ο πρόεδρος (Ντόναλντ) Τραμπ δεν θα αφήσει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, για να επιτύχουμε όχι μόνο τον δικό μας στόχο, αλλά τον στόχο όλου του κόσμου, να μην αποκτήσει ποτέ το Ιράν πυρηνικό όπλο», είπε ο Γουόλτζ.

Ο Γουόλτζ διευκρίνισε ακόμη ότι οι συνομιλίες ΗΠΑ–Ιράν συνεχίζονταν έως το απόγευμα της Κυριακής και ότι ο Τραμπ «θα δίνει πάντα μια ευκαιρία στη διπλωματία», αλλά προειδοποίησε ότι «η υπομονή του προέδρου δεν θα διαρκέσει για πάντα».

Ο εκπρόσωπος των IRGC, Χοσεΐν Μοχεμπί, αντέτεινε την Κυριακή δηλώνοντας ότι «κ_άθε φορά που ο εχθρός παραβιάζει συμφωνίες ή εκεχειρία, θα λαμβάνει απάντηση πιο σφοδρή από πριν_», προσθέτοντας ότι η Ουάσινγκτον είναι «δόλια και αναξιόπιστη».

Ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αραγκτσί, μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου στη Βαγδάτη, είπε ότι τα Στενά θα παραμείνουν υπό την πλήρη εποπτεία του Ιράν για τις επόμενες 30 ημέρες και ότι η Τεχεράνη έχει την αποκλειστική ευθύνη για τη διαχείριση της θαλάσσιας οδού στη βάση της συμφωνίας-πλαισίου.

Η ιρανική κρατική τηλεόραση ανακοίνωσε καθορισμένες ασφαλείς διαδρομές διέλευσης: τα εισερχόμενα πλοία κατευθύνονται νότια του νησιού Ορμούζ και τα εξερχόμενα νότια του νησιού Λαράκ.

Ο οργανισμός UKMTO, σε ξεχωριστή ανακοίνωση, ανέβασε το επίπεδο απειλής στα Στενά του Ορμούζ από «μέτριο» σε «σημαντικό», μετά από αυτό που περιέγραψε ως «επιθέσεις σε εμπορικά πλοία», προειδοποιώντας τους ναυτιλλομένους για ύπαρξη ναρκών και σε εξέλιξη επιχειρήσεις εκκαθάρισης.

Αγιατολάχ κατηγορεί τις ΗΠΑ για «εγκλήματα πολέμου»

Παράλληλα, την Κυριακή, ανακοίνωση που φέρεται να εκδόθηκε από τον αγιατολάχ Μοτζταμπα Χαμενεΐ ζητεί να δικαστούν οι ηγέτες των ΗΠΑ και του Ισραήλ για όσα χαρακτηρίζει ως «εγκλήματα πολέμου».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση_, «διεθνείς εγκληματίες, οι αλαζονικές παγκόσμιες δυνάμεις και οι επιτιθέμενοι»_ πρέπει να διώκονται στα εθνικά και διεθνή δικαστήρια για τους «επιβαλλόμενους πολέμους» στους Ιρανούς, απαριθμώντας «δολοφονίες παιδιών και εγκλήματα πολέμου στη Μιναμπ και στη Λαμερντ», καθώς και άλλες «ζημιές».

Ο Μοτζταμπά Χαμενεΐ δεν έχει εμφανιστεί δημόσια από την έναρξη του πομέλου , στις 28 Φεβρουαρίου, όταν ο πατέρας του, ο εκλιπών αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, σκοτώθηκε σε πλήγματα στην Τεχεράνη.

Έκτοτε, ο νεότερος Χαμενεΐ απευθύνεται στο έθνος μόνο μέσω γραπτών ανακοινώσεων που διαβάζονται από την κρατική τηλεόραση. Ο τόπος όπου βρίσκεται και η κατάσταση της υγείας του παραμένουν άγνωστα.

Το νέο κύμα αμοιβαίων πληγμάτων μεταξύ Ιράν και ΗΠΑ και η σκλήρυνση της στάσης της Τεχεράνης στα Στενά του Ορμούζ ασκούν σημαντική πίεση στο πλαίσιο της εκεχειρίας. Ωστόσο, και οι δύο πλευρές φαίνεται να επιδεικνύουν αυτοσυγκράτηση στην κλίμακα της στρατιωτικής τους εμπλοκής, καθώς οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται.

Επίσης την Κυριακή, ο σύμβουλος του Μοτζταμπά Χαμενεΐ, Μοχαμάντ Μοκμπέρ, προειδοποίησε τις ΗΠΑ ότι κάθε απόπειρα επιβολής ελέγχου στα Στενά του Ορμούζ θα είναι «λάθος».

«Το ποδοπάτημα του τελευταίου μνημονίου κατανόησης και η επιστροφή σε επιθετική στάση απλώς ενισχύουν την αποφασιστικότητά μας να παραμείνουμε ακλόνητοι», δήλωσε ο Μοκμπέρ.

«Όσο τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν υπό τον αδιαμφισβήτητο έλεγχό μας, τα ηγεμονικά όνειρα των (ΗΠΑ) στην περιοχή δεν θα πραγματοποιηθούν», πρόσθεσε.

Σε άλλη εξέλιξη την Κυριακή, το υπουργείο Εσωτερικών του Κατάρ ανακοίνωσε σε δήλωσή του ότι ένας Καταριανός υπήκοος σκοτώθηκε σε περιστατικό στη θάλασσα «αφού υπέστη τραύματα από θραύσματα που προήλθαν από τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην περιοχή».

«Ένας Άραβας κάτοικος τραυματίστηκε» και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, πρόσθεσε το υπουργείο, σημειώνοντας ότι «προσεύχεται για την ταχεία ανάρρωση του τραυματία».

Το Σάββατο, το Κοινό Κέντρο Πληροφοριών Ναυσιπλοΐας του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ ανακοίνωσε διεύρυνση της ναυτιλιακής οδού μέσω των Στενών του Ορμούζ, κοντά στις ακτές του Ομάν, επιτρέποντας αυξημένη κυκλοφορία και προς τις δύο κατευθύνσεις, σε άμεση αμφισβήτηση του ισχυρισμού του Ιράν ότι έχει αποκλειστική αρμοδιότητα στη ναυσιπλοΐα στην περιοχή.

Μετάβαση στις συντομεύσεις προσβασιμότητας
Μοιραστείτε το Σχόλια Ακολουθήστε τo Euronews στο Google

Σχετικές ειδήσεις

Ο ΟΗΕ ξεκινά επιχείρηση απομάκρυνσης 11.000 αποκλεισμένων ναυτικών από τα Στενά του Ορμούζ

Το Ιράν αμφισβητεί έντονα τις ΗΠΑ, προωθεί τη δική του εκδοχή της συμφωνίας-πλαισίου

Πού θα κατευθυνθούν τα δεσμευμένα κεφάλαια; Σε υποδομές, Φρουρούς της Επανάστασης ή τη Χεζμπολάχ;