Ο Μάρκο Ρούμπιο απορρίπτει την επιβολή τελών ή διοδίων στα πλοία που διέρχονται από τα Στενά - Στην ίδια γραμμή και το Ομάν
Το Σώμα των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν (IRGC) προειδοποίησε την Πέμπτη ότι όλα τα πλοία που διαπλέουν τα Στενά του Ορμούζ οφείλουν να χρησιμοποιούν διαδρομές που έχει ορίσει η Τεχεράνη και ότι κάθε πλοίο που τις παρακάμπτει είναι παράνομο.
Με τον τρόπο αυτό το καθεστώς της Τεχεράνης αμφισβητεί ευθέως την ανακοίνωση του Ομάν για τη δημιουργία νέου προσωρινού διαδρόμου που περνά κοντά στις δικές του ακτές.
«Όλα τα μέρη ενημερώνονται ότι οι μόνες εγκεκριμένες διαδρομές για τη διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ είναι αυτές που έχει ανακοινώσει η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν», ανέφερε το IRGC σε ανακοίνωσή του.
«Η ναυσιπλοΐα εκτός αυτών των καθορισμένων διαδρομών είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και απαγορεύεται», προειδοποίησε μέσω της ανακοίνωσης.
Συγκεκριμένα το Ιράν διευκρινίζει ότι ο διάδρομος που είχε παρουσιαστεί λίγες ώρες νωρίτερα – τον οποίο δεν κατονόμασε, αλλά ταυτιζόταν με τον προτεινόμενο διάδρομο του Ομάν – ήταν «απαράδεκτος και απολύτως επικίνδυνος» και είχε αποφασιστεί «χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ή συντονισμό με την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν».
«Οι παραβάτες θα αντιμετωπιστούν αναλόγως», προσέθετε, χωρίς να δίνει λεπτομέρειες.
Μέσα ενημέρωσης προσκείμενα στους Φρουρούς της Επανάστασης υποστήριξαν ότι τρία δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούσαν τον νότιο διάδρομο του Ομάν επέστρεψαν στον Περσικό Κόλπο αφού έλαβαν προειδοποιήσεις από το ναυτικό του Ιράν.
Το υπουργείο Ωκεανών της Νότιας Κορέας ανέφερε ότι πέντε πλοία υπό νοτιοκορεατική διαχείριση εξήλθαν με επιτυχία από τα Στενά την Πέμπτη, εξέλιξη που αποδεικνύει ότι η κυκλοφορία συνεχίζεται.
Ο γραμματέας της Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας του ιρανικού κοινοβουλίου, Μπενιαμίν Σαΐντί, δήλωσε ότι ο έλεγχος της θαλάσσιας οδού βρίσκεται «πλήρως και σταθερά στα χέρια των ιρανικών ενόπλων δυνάμεων» και προειδοποίησε ότι «κάθε λανθασμένος υπολογισμός σε αυτή τη θαλάσσια περιοχή θα αντιμετωπιστεί με αποφασιστική απάντηση».
Πρόσθεσε ότι το Ιράν αναμένει από τις Ηνωμένες Πολιτείες να αποδείξουν στην πράξη – και όχι μόνο σε δηλώσεις – ότι συμμορφώνονται με τη συμφωνία-πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης της αποδέσμευσης των παγωμένων κεφαλαίων και της άρσης των περιορισμών στη ναυσιπλοΐα.
Σκληροπυρηνικοί στο Ιράν ασκούν πίεση στην διαπραγματευτική ομάδα, επικαλούμενοι γραπτό μήνυμα που αποδίδεται στον αγιατολάχ Μοτζταμπά Χαμενεΐ, στο οποίο φέρεται να εκφράζει επιφυλάξεις για τη συμφωνία-πλαίσιο, αλλά τελικά να την εγκρίνει.
Το μήνυμα έχει χρησιμοποιηθεί από σκληροπυρηνικές φράξιες για να υποστηρίξουν ότι η Τεχεράνη δεν πρέπει να εγκαταλείψει το διαπραγματευτικό της πλεονέκτημα στα Στενά του Ορμούζ.
Ο Μάρκο Ρούμπιο απορρίπτει τα τέλη διέλευσης της Τεχεράνης
Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, μιλώντας σε υπουργική σύνοδο του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου στο Μπαχρέιν την Πέμπτη, δήλωσε ότι η Ουάσινγκτον δεν θα αποδεχθεί κανενός είδους τέλη ή διόδια, όπως κι αν χαρακτηριστούν.
Κατηγόρησε επίσης τους σκληροπυρηνικούς στο Ιράν ότι «βγαίνουν στα επίσημα μέσα τους και προβαίνουν σε κάθε λογής δηλώσεις» τις οποίες χαρακτήρισε αναληθείς.
«Μπορείτε να το αποκαλέσετε διόδια, μπορείτε να το αποκαλέσετε τέλος· στο τέλος της ημέρας είναι ζήτημα ορολογίας», είπε ο Μάρκο Ρούμπιο.
Ο Αμερικανός υπ. Εξωτερικών πρόσθεσε ότι κανένα κράτος δεν είναι ιδιοκτήτης των Στενών του Ορμούζ και, συνεπώς, κανένα κράτος δεν έχει δικαίωμα να επιβάλλει χρεώσεις για τη χρήση τους.
«Δεν υπάρχει κανένα μέρος αυτής της συμφωνίας που να έχει συναφθεί και να υπονομεύει με οποιονδήποτε τρόπο την ασφάλεια, τη σταθερότητα ή την ευημερία οποιουδήποτε από τους εταίρους μας στην περιοχή του Κόλπου», ανέφερε ο Μάρκο Ρούμπιο.
«Εάν δεχθούμε ότι μπορούμε να επιβάλλουμε χρέωση για τη χρήση μιας διεθνούς θαλάσσιας οδού διότι βρίσκεται κοντά στο έδαφός μας, αυτό θα εξαπλωνόταν στον κόσμο σαν επιδημία», δήλωσε.
Ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας, που πραγματοποιεί την πρώτη του περιοδεία στην περιοχή από την υπογραφή πρωτοκόλλου συμφωνίας μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν για τον τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι οι ΗΠΑ επιθυμούν ειρηνευτική συμφωνία αλλά «όχι με οποιοδήποτε τίμημα».
«Παρόλο που θέλουμε συμφωνία, δεν θέλουμε συμφωνία με οπουδήποτε τίμημα», δήλωσε στους ομολόγους του από τις χώρες του Κόλπου.
«Θέλουμε μια συμφωνία που θα είναι καλή, θέλουμε μια συμφωνία που θα είναι πραγματική, θέλουμε μια συμφωνία που θα είναι επαληθεύσιμη και θέλουμε μια συμφωνία που θα τηρείται», δήλωσε ο Ρούμπιο.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Ομάν, σεΐχης Μπαντρ Αλ Μπουσαΐντι, δήλωσε στην ίδια συνεδρίαση ότι η Μασκάτ έχει μια ιδιαίτερη ευθύνη, ως παράκτιο κράτος, να στηρίζει τις διεθνείς προσπάθειες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), και τόνισε ότι τυχόν μελλοντικές ρυθμίσεις για τα στενά δεν θα περιλαμβάνουν τέλη διέλευσης.
Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε την Τετάρτη ότι το Ιράν έχει διαβεβαιώσει την Ουάσινγκτον πως δεν επιδιώκει να επιβάλει τέλη και απείλησε να διακόψει αμέσως τις διαπραγματεύσεις αν αυτό αποδειχθεί ψευδές.
Παρά τις αντικρουόμενες δηλώσεις, δεδομένα ναυτιλίας από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό έδειξαν σταδιακή επιστροφή της κυκλοφορίας στην κανονικότητα.
Συνολικά 13 πλοία διέσχισαν τα στενά την Τρίτη, 32 την Τετάρτη και 12 μέχρι το πρωί της Πέμπτης, στο πλαίσιο σχεδίου εκκένωσης υπό τον συντονισμό του ΟΗΕ για την απομάκρυνση εκατοντάδων εγκλωβισμένων πλοίων και χιλιάδων ναυτικών από την περιοχή.
Την περασμένη εβδομάδα, 125 πλοία διέσχισαν τα στενά, από 33 την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd’s List Intelligence. Η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Kpler κατέγραψε 70 διελεύσεις την Τετάρτη, τον υψηλότερο αριθμό από την 1η Μαρτίου, την επομένη της έναρξης του πολέμου.
Ωστόσο, ο αριθμός αυτός παραμένει χαμηλότερος από τον μέσο ημερήσιο όρο των 130 ή και περισσότερων διελεύσεων πριν από τον πόλεμο.
«Ευκαιριακοί μεταφορείς – και είναι πολλοί – που ενθαρρύνονται από τον μειωμένο κίνδυνο διέλευσης, ή τουλάχιστον από την αίσθηση μειωμένου κινδύνου, έχουν αρχίσει να κυνηγούν το υπόλοιπο των φορτίων που παγιδεύτηκαν κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Μιντ, αρχισυντάκτης του Lloyd’s List.
Οι αγορές πετρελαίου συνέχισαν να αποκλιμακώνονται, με το Brent να υποχωρεί στο χαμηλότερο επίπεδο από τις 27 Φεβρουαρίου, την ημέρα πριν από την έναρξη του πολέμου.