Υπηρεσία του βρετανικού στρατού αναφέρει ότι φορτηγό πλοίο στη νέα, υποστηριζόμενη από τον ΟΗΕ, διαδρομή του Ομάν υπέστη ζημιές στη γέφυρα από βλήμα, ώρες αφότου οι Φρουροί της Επανάστασης προειδοποίησαν ότι πλοία χωρίς ιρανική άδεια διέρχονται «παράνομα».
Φορτηγό πλοίο δέχτηκε επίθεση στη δεξιά του πλευρά από άγνωστης προέλευσης βλήμα, καθώς έπλεε 7,5 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά του Νταχίτ, στο Ομάν, όπως ανακοίνωσε η υπηρεσία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας UKMTO, η οποία υπάγεται στο βρετανικό υπουργείο Άμυνας.
Εξαιτίας του πλήγματος, προκλήθηκε ζημιά στη γέφυρα του πλοίου, όχι όμως θύματα ή περιβαλλοντικές επιπτώσεις, διευκρινίζεται στην ενημέρωση.
Πρόκειται για το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Lovely, με σημαία Σιγκαπούρης, διευκρίνισε αργότερα η ιδιωτική εταιρεία ασφάλειας των θαλάσσιων μεταφορών Vanguard Tech και επιβεβαίωσαν άλλες τρεις πηγές στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters. Οι τοπικές αρχές διερευνούν το συμβάν.
Ένα βίντεο που τραβήχτηκε στη γέφυρα πλοίου αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και φέρεται να μεταδίδει ραδιοφωνικό μήνυμα του ναυτικού των Φρουρών της Επανάστασης, με προειδοποίηση ότι μόνο πλοία με ιρανική άδεια επιτρέπεται να διέρχονται.
«Διέλευση μόνο με άδεια του IRGC, από καθορισμένες διαδρομές. Χωρίς άδεια, με απενεργοποιημένο AIS ή εκτός διαδρομής, και θα υποστείτε τις συνέπειες», έλεγε σύμφωνα με πληροφορίες το μήνυμα.
Τα ναυτιλιακά δεδομένα κατέγραψαν απότομη αύξηση των πλοίων που διέσχιζαν το Στενό του Ορμούζ πριν από την επίθεση, ακολουθώντας μια νέα διαδρομή που ανακοινώθηκε την Τετάρτη από το Ομάν σε συντονισμό με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, έναν οργανισμό του ΟΗΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, καταγράφηκαν 70 διελεύσεις από τη διαδρομή του Ομάν, την ώρα που το Ιράν απειλούσε τα πλοία που την χρησιμοποιούν.
Δεξαμενόπλοια, με επικεφαλής το πλοίο Stoic Warrior, κινήθηκαν κατά μήκος των ακτών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και στη συνέχεια του Ομάν τα ξημερώματα της Πέμπτης, περνώντας από τη χερσόνησο Μουσαντάμ του Ομάν αρκετά κοντά στην ακτή.
Βόρεια της διαδρομής βρίσκεται ένας διάδρομος στο κέντρο του στενού, από όπου τα πλοία περνούσαν ελεύθερα πριν από τον πόλεμο, μεταφέροντας περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Παρότι ορισμένα πλοία έβγαιναν από το στενό με τη στήριξη του αμερικανικού στρατού, η πρωτοβουλία του οργανισμού του ΟΗΕ αποτελεί την πιο πρόσφατη προσπάθεια απεγκλωβισμού πλοίων που έχουν παγιδευτεί.
Η ναυτιλιακή εταιρεία Maersk ανέφερε ότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk Baltimore και ακόμη ένα ναυλωμένο πλοίο κατάφεραν να περάσουν την Πέμπτη.
«Ευκαιριακοί παράγοντες της αγοράς – και είναι πολλοί – που ενθαρρύνονται από τον χαμηλότερο κίνδυνο διέλευσης ή έστω τον αντιλαμβανόμενο χαμηλότερο κίνδυνο διέλευσης, έχουν αρχίσει να κυνηγούν το συσσωρευμένο απόθεμα παγιδευμένων φορτίων», δήλωσε ο Ρίτσαρντ Μιντ, αρχισυντάκτης της Lloyd’s List.
Ο ναυτικός βραχίονας των Φρουρών της Επανάστασης, αντιδρώντας προφανώς στη νέα ναυτιλιακή διαδρομή και στην αυξημένη κίνηση, εξέδωσε την Πέμπτη προειδοποίηση, την οποία μετέδωσε το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA του Ιράν.
Σε αυτήν αναφερόταν ότι η νέα διαδρομή θεσπίστηκε χωρίς ενημέρωση ή συντονισμό με το Ιράν και χαρακτηριζόταν «απαράδεκτη και απολύτως επικίνδυνη».
«Η μόνη εγκεκριμένη διαδρομή για τη διέλευση από το Στενό του Ορμούζ είναι αυτή που έχει ορίσει η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν», ανέφεραν οι ιρανικές δυνάμεις. «Η κίνηση πλοίων εκτός αυτών των διαδρομών είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και απαγορεύεται».
«Οι παραβάτες θα αντιμετωπιστούν αναλόγως», προσέθετε, χωρίς να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες.
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο συναντήθηκε με τους υπουργούς Εξωτερικών του εξαμελούς Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου, προκειμένου να τους διαβεβαιώσει ότι τα συμφέροντά τους θα προστατευθούν σε οποιαδήποτε συμφωνία με το Ιράν.
Δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στον Κόλπο θα διασφαλίσουν πως δεν θα επιβάλλονται τέλη στα πλοία που διέρχονται από το στενό και ότι η Ουάσινγκτον θέλει να μείνει ανοικτή η διαδρομή του Ομάν για τα πλοία που διασχίζουν το στενό.
«Αν αυτό σταματήσει, τότε θα έχουμε πρόβλημα», είπε ο Ρούμπιο.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Μπαχρέιν, Αμπντουλατίφ μπιν Ράσιντ αλ-Ζαγιάνι, ευχαρίστησε τις ΗΠΑ για τη στήριξή τους, λέγοντας ότι χάρη στη συμφωνία «σήμερα βλέπουμε μια αχτίδα ελπίδας για την περιοχή μας», υπογράμμισε όμως ότι είναι «ζωτικής σημασίας το Ιράν να τηρήσει τις υποχρεώσεις του».