ΣτοΜουντιάλ όλοι οι αγώνες διακόπτονται για νέα προγραμματισμένα «διαλείμματα ενυδάτωσης» της FIFA - Γιατί εφαρμόζονται και γιατί προκαλούν αντιδράσεις
Το Παγκόσμιο Κύπελλο έχει ήδη χαρίσει πολλές στιγμές χαράς, αλλά και μια εντυπωσιακή σειρά από αντιπαραθέσεις.
Από τους Ιάπωνες φιλάθλους που καθαρίζουν τα γήπεδα μέχρι τα αιτήματα για σκωτσέζικο φαγητό και τον Έρλινγκ Χάαλαντ, που έχει αποδειχθεί πραγματικός κύριος, είναι συναρπαστικό να βλέπει κανείς μερικές από τις στιγμές που γίνονται viral γύρω από το τουρνουά. Στο επίκεντρο, όμως, των περισσότερων αντιδράσεων βρίσκεται ο πρόεδρος της FIFA, Τζιάνι Ινφαντίνο.
Υπερασπίστηκε τις εξωφρενικές τιμές των εισιτηρίων, που κάνουν τη διοργάνωση να μοιάζει με ελιτίστικο φιάσκο· εκφράστηκαν ανησυχίες για τη δήθεν πολιτική ουδετερότητα της FIFA όταν απένειμε το πρώτο Βραβείο Ειρήνης της FIFA στον Ντόναλντ Τραμπ· και χρησιμοποιεί ιδιωτικό τζετ για να παρακολουθεί δύο αγώνες την ημέρα, προσθέτοντας έτσι σε αυτό που το New Weather Institute (πηγή στα Αγγλικά) έχει χαρακτηρίσει «το πιο ρυπογόνο γεγονός όλων των εποχών»...
Υπήρξε, επίσης, η εντελώς άστοχη συμβουλή του ότι όλοι «πρέπει να χαλαρώσουν» με αφορμή την άρνηση εισόδου στις ΗΠΑ στον Σομαλό διαιτητή Ομάρ Αρτάν, καθώς και η πρόσφατη ανακοίνωσή του ότι ο Ντόναλντ Τραμπ θα παραδώσει το τρόπαιο του Παγκοσμίου Κυπέλλου στους νικητές του τελικού στις 19 Ιουλίου... Οι αντιπαραθέσεις συνεχίζονται και η λίστα ολοένα μακραίνει.
Ένα ακόμη ενοχλητικό ζήτημα, που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος, είναι τα φετινά αμφιλεγόμενα «διαλείμματα ενυδάτωσης».
Ίσως να έχετε προσέξει ότι στους φετινούς αγώνες έχει εισαχθεί, με ιδιαίτερα απότομο τρόπο, η υποχρεωτική διακοπή στη μέση κάθε ημιχρόνου. Το μέτρο παρουσιάζεται ως αναγκαίο για την προστασία της υγείας των παικτών, όμως δεν έχουν όλοι πειστεί.
Αναμφίβολα, η ανάγκη να προτάσσεται η υγεία των παικτών σε υψηλές θερμοκρασίες είναι σημαντική. Ωστόσο, πολλοί υποστηρίζουν ότι η διαίρεση σε τέσσερις περιόδους, που συνδέεται περισσότερο με τα αμερικανικά σπορ, δεν είναι απαραίτητη, όταν τόσα γήπεδα διαθέτουν ήδη σκεπαστή οροφή και κλιματισμό.
Δυνατά αποδοκιμαστικά σφυρίγματα συνοδεύουν αυτές τις διακοπές και το φαινόμενο γίνεται όλο και πιο συχνό. Δεν είναι όμως μόνο οι φίλαθλοι που ενοχλούνται από τις παύσεις· παίκτες και προπονητές έχουν εκφραστεί ανοιχτά για τον τρόπο με τον οποίο η νέα δομή αλλοιώνει τα παιχνίδια.
Ο Ολλανδός ποδοσφαιριστής Βίρτζιλ φαν Ντάικ άσκησε κριτική στην εισαγωγή τους μετά το 2-2 της Ολλανδίας με την Ιαπωνία, στο κλιματιζόμενο στάδιο AT&T στο Άρλινγκτον του Τέξας, στις 14 Ιουνίου.
«Τα διαλείμματα ενυδάτωσης είναι κάπως ιδιαίτερα, γιατί προφανώς παρακολουθούσα σχεδόν όλους τους αγώνες μέχρι σήμερα και κάθε φορά που πάμε σε διαφημίσεις είναι λίγο... Δεν είναι κάτι που μου αρέσει πραγματικά», δήλωσε ο φαν Ντάικ. «Νομίζω ότι και για τον ουδέτερο τηλεθεατή δεν είναι ιδανικό. Αν κάνει πραγματικά πολύ ζέστη, προφανώς έχει νόημα να υπάρχουν. Αλλά, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να εξετάζεται ξεχωριστά σε κάθε παιχνίδι. Νομίζω πάντως ότι ήδη είπα αρκετά για αυτό».
Ο ομοσπονδιακός τεχνικός της Ουρουγουάης, Μαρσέλο Μπιέλσα, επέκρινε τα διαλείμματα ενυδάτωσης πριν από τον αγώνα Ουρουγουάης – Πράσινου Ακρωτηρίου στις 21 Ιουνίου, λέγοντας: «Σύμφωνα με τη γενική παραδοχή, το να παίζεις τέσσερις περιόδους αντί για δύο αλλοιώνει την πολιτισμικά διαμορφωμένη αντίληψη για το πώς ερμηνεύουμε το ποδόσφαιρο. Κατά την άποψή μου, δεν προσθέτει τίποτα και αφαιρεί πολλά».
Ο ομοσπονδιακός τεχνικός της Αγγλίας, Τόμας Τούχελ, παραδέχθηκε επίσης ότι δεν είναι υπέρ αυτών των διακοπών. «Πιστεύω ότι διακόπτουν και αλλάζουν την ταυτότητα ενός ποδοσφαιρικού αγώνα πολύ περισσότερο απ’ όσο νόμιζα. Είχαμε ξανακάνει διαλείμματα ενυδάτωσης στο παρελθόν, όταν έκανε πραγματικά πολλή ζέστη και ήταν αναγκαία, αλλά τότε ήταν πιο σύντομα. Τώρα ο αγώνας ουσιαστικά “σπάει” σε τέσσερα τέταρτα. Και νομίζω ότι αυτό αλλάζει τον χαρακτήρα του παιχνιδιού περισσότερο απ’ όσο περίμενα».
«Σε γενικές γραμμές, όμως, προτιμώ το ποδόσφαιρο όταν παίζεται συνεχόμενα σε κάθε ημίχρονο, γιατί έτσι χτίζεται ο ρυθμός», πρόσθεσε. «Είναι δύσκολο να χτίσεις ρυθμό, και δύσκολο να τον διατηρήσεις, όταν υπάρχουν διακοπές».
Όσο για την ομοσπονδιακή προπονήτρια των ΗΠΑ στις γυναίκες, Έμα Χέις, η οποία εργάζεται ως σχολιάστρια για το βρετανικό δίκτυο ITV στη διάρκεια του τουρνουά, τόνισε ότι ο χρόνος των διαλειμμάτων ενυδάτωσης μπορεί να είναι δίκοπο μαχαίρι.
«Είναι πλεονέκτημα για την ομάδα που έχει χάσει τον ρυθμό της – γι’ αυτό τα αποκαλώ διαλείμματα ρυθμού», είπε. «Όταν είσαι από πάνω, δεν τα θέλεις. Όταν χάνεις, τα θες».
Η FIFA υποστηρίζει ότι η απόφασή της να εφαρμόσει διαλείμματα για ποτό και στα 104 παιχνίδια, ανεξάρτητα από τη θερμοκρασία στον τόπο διεξαγωγής κάθε αγώνα, ελήφθη ώστε να υπάρχει συνέπεια σε όλο το τουρνουά.
Πολλοί, ωστόσο, κατηγορούν τον Ινφαντίνο για τις, κατά τη γνώμη τους, υποκρυπτόμενες οικονομικές σκοπιμότητες πίσω από την επιβολή των διαλειμμάτων. Οι επικριτές του θεωρούν ότι πρόκειται για έναν συγκαλυμμένο τρόπο εισαγωγής περισσότερης διαφήμισης.
Πράγματι, κάθε φορά που η σφυρίχτρα του διαιτητή σταματά τον αγώνα στο 22ο λεπτό κάθε ημιχρόνου, οι τηλεθεατές στο σπίτι βλέπουν είτε εικόνα σε διπλή οθόνη είτε πλήρη μετάβαση σε διαφημιστικά μηνύματα.
Πρόκειται λοιπόν για ένα απροκάλυπτο κόλπο με μόνο στόχο το χρήμα;
Ο Ινφαντίνο επιμένει πως όχι, υποστηρίζοντας ότι η FIFA δεν αποκομίζει κανένα επιπλέον έσοδο από το γεγονός ότι τα δίκτυα κόβουν σε διαφημίσεις.
«Δεν υπάρχει πρόσθετο έσοδο για τη FIFA, καθώς όλες οι εμπορικές συμφωνίες έχουν υπογραφεί πολύ καιρό πριν», είπε. «Δεν είναι οικονομικό το ζήτημα για εμάς. Για εμάς πρόκειται καθαρά για αγωνιστικό θέμα».
Παρά ταύτα, οι αποδοκιμασίες συνεχίζονται, οι φίλαθλοι δεν είναι ευχαριστημένοι και όλο και περισσότεροι επισημαίνουν ότι τα διαλείμματα άνοιξαν επιπλέον διαφημιστικά παράθυρα για τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
«Άχρηστος καπιταλισμός», «κατάφωρη αλλοίωση του αγώνα για περισσότερα διαφημιστικά έσοδα», «άλλος ένας λόγος να μισείς τον Ινφαντίνο και την εμπορευματοποίηση του ποδοσφαίρου» είναι μερικά από τα ευρέως διακινούμενα σχόλια στο διαδίκτυο, με λίγους να πείθονται από την υπερασπιστική γραμμή του Ινφαντίνο απέναντι στην ολοένα εντεινόμενη κριτική.
Δείτε ορισμένες αντιδράσεις παρακάτω:
Απτόητος, ο νυν επικεφαλής της FIFA δήλωσε ότι η ομοσπονδία θα εξετάσει το ενδεχόμενο να διατηρήσει τα διαλείμματα ενυδάτωσης και σε μελλοντικά Παγκόσμια Κύπελλα, παρά τις αντιδράσεις. Και όταν, όπως όλα δείχνουν, αποφασίσει τελικά να συνεχίσει με αυτές τις διακοπές, αξίζει να θυμόμαστε ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα ανυπομονούν για τα δικαιώματα ζωντανής μετάδοσης...
Πιο ενθαρρυντική για τους φίλους του ποδοσφαίρου είναι, πάντως, η στάση της UEFA.
Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία ποδοσφαίρου έχει αποκλείσει τα διαλείμματα ενυδάτωσης, επιβεβαιώνοντας ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο να εγκαταλειφθεί η παραδοσιακή μορφή των δύο αδιάλειπτων ημιχρόνων στο Champions League και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2028.
Στο μεταξύ, τουλάχιστον κάποιοι το αντιμετωπίζουν με χιούμορ:
Το Παγκόσμιο Κύπελλο 2026 (μαζί με τα διαφημιστικά του διαλείμματα) διεξάγεται σε ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό έως τις 19 Ιουλίου.