Η Κομισιόν εξετάζει την υπαγωγή τους στους αυστηρούς κανόνες του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές, με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά υπηρεσιών cloud
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι οι υπηρεσίες cloud της Microsoft και της Amazon θα πρέπει, τουλάχιστον σε προκαταρκτικό στάδιο, να υπαχθούν σε αυστηρό ρυθμιστικό καθεστώς, καθώς οι Βρυξέλλες επιδιώκουν να καταστήσουν την αγορά υπηρεσιών cloud πιο δίκαιη και ανταγωνιστική, ενισχύοντας παράλληλα τους ευρωπαϊκούς παρόχους.
Η απόφαση σημαίνει ότι το Microsoft Azure και το Amazon Web Services (AWS) – οι δύο μεγαλύτεροι πάροχοι υπηρεσιών cloud, που κατέχουν συνολικά περίπου το 60% της ευρωπαϊκής αγοράς – θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις και τις απαγορεύσεις που προβλέπει ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Markets Act - DMA), ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να περιορίζει τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές εταιρειών με δεσπόζουσα θέση στην αγορά.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το Google Cloud, ο τρίτος μεγαλύτερος παίκτης του κλάδου, δεν περιλαμβάνεται στην προκαταρκτική εξέταση της Επιτροπής, καθώς δεν θεωρείται ακόμη ότι διαθέτει το επίπεδο δεσπόζουσας θέσης που απαιτείται για την υπαγωγή του στους κανόνες του DMA.
«Εξακολουθούμε να ανησυχούμε ότι η παράβλεψη της αυξανόμενης ισχύος του Google Cloud και του Gemini θα οδηγήσει σε επιζήμια στρέβλωση της αγοράς», δήλωσε εκπρόσωπος της Microsoft στο Euronews.
Το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο έχει σχεδιαστεί ώστε να αποτρέπει τους τεχνολογικούς κολοσσούς από το να εγκλωβίζουν τους πελάτες στις υπηρεσίες τους, καθιστώντας τη μετάβαση σε ανταγωνιστή είτε υπερβολικά δαπανηρή είτε τεχνικά αδύνατη.
Η πρωτοβουλία αυτή ενδέχεται να προκαλέσει την αντίδραση της Ουάσινγκτον, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ έχει επανειλημμένα υπερασπιστεί αμερικανικές εταιρείες, υποστηρίζοντας ότι αντιμετωπίζονται άδικα στην Ευρώπη ακριβώς επειδή είναι επιτυχημένες. Ωστόσο, οι Βρυξέλλες επιμένουν ότι η απόφαση δεν αφορά τον διατλαντικό ανταγωνισμό.
«Δεν πρόκειται για αντιπαράθεση μεταξύ ευρωπαϊκών και αμερικανικών εταιρειών», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα πολιτικής ανταγωνισμού, Ρικάρντο Καρντόζο, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου μετά την ανακοίνωση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η κυβέρνηση των ΗΠΑ βρίσκονται παράλληλα στη διαδικασία δημιουργίας ενός διαλόγου για τα ψηφιακά ζητήματα, τον οποίο οι Βρυξέλλες θεωρούν ως ευκαιρία να εξηγήσουν τις κανονιστικές επιλογές τους και να προλάβουν τη δημόσια κριτική από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι επικριτές, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο σχήμα προσφέρει στην Ουάσινγκτον προνομιακή δυνατότητα άσκησης πίεσης κατά των ευρωπαϊκών κανόνων. Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη συνάντηση του διαλόγου αυτού δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί.
Η απόφαση έρχεται λίγες μόλις εβδομάδες αφότου η Επιτροπή παρουσίασε σχέδια για τη μείωση της εξάρτησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης από ξένους παρόχους τεχνολογίας, προωθώντας εγχώριες εναλλακτικές λύσεις, με τις υπηρεσίες cloud να συγκαταλέγονται στους τομείς που επηρεάζονται περισσότερο.
Η προσπάθεια ενίσχυσης του ανταγωνισμού σε μια αγορά υπηρεσιών cloud που κυριαρχείται από αμερικανικές εταιρείες συμπίπτει με την προώθηση νέων κανόνων από τις Βρυξέλλες, οι οποίοι προβλέπουν ότι ορισμένες από τις πιο ευαίσθητες δημόσιες συμβάσεις της ΕΕ θα προορίζονται αποκλειστικά για ευρωπαϊκούς παρόχους.
Το κατά πόσο τα συνδυασμένα αυτά μέτρα θα μειώσουν την εξάρτηση της Ευρώπης από ξένες τεχνολογίες και σε ποιο βαθμό θα εντείνουν τις διατλαντικές εντάσεις, παραμένει ανοιχτό ερώτημα.