Σε έργα στο ναυτικό αεροδρόμιο Νόρτχολτ στη Βόρεια Θάλασσα, εργάτες βρήκαν σχεδόν άθικτο τεθωρακισμένο StuG III του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, 29 τόνων, θαμμένο στην άμμο επί 80 χρόνια.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ακινήτων, σε τέτοια ευρήματα εντοπίζονται συνήθως μόνο σκόρπια υπολείμματα ή τμήματα οχημάτων. Σε αυτή την περίπτωση όμως οι εργάτες ήρθαν αντιμέτωποι με ένα σχεδόν πλήρως διατηρημένο Sturmgeschütz, ένα σπάνιο κειμήλιο από τους τελευταίους μήνες του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου στη βορειοδυτική Γερμανία.
Πρόκειται για ένα Sturmgeschütz τύπου StuG III, ένα από τα ερπυστριοφόρα οχήματα που η Βέρμαχτ παρήγαγε συχνότερα. Σε αντίθεση με τα κλασικά άρματα μάχης, το όχημα δεν διέθετε περιστρεφόμενο πυργίσκο. Αντίθετα, το πυροβόλο ήταν σταθερά στραμμένο προς τα εμπρός, με αποτέλεσμα για να στοχεύσει να πρέπει κάθε φορά να μετακινείται ολόκληρο το όχημα.
Ο όμιλος οπλικών συστημάτων Rheinmetall παρήγαγε τότε πάνω από 9.300 μονάδες, το όπλο ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές. Η παραγωγή συνεχίστηκε μέχρι τις τελευταίες εβδομάδες του πολέμου και τερματίστηκε μόλις τον Απρίλιο του 1945. Τα Sturmgeschütz χρησιμοποιούνταν κυρίως για την αντιμετώπιση εχθρικών αρμάτων.
Το όχημα που βρέθηκε ανήκε σε μια ταξιαρχία που έδρευε στο Νόρντχολτ και επιχειρούσε κυρίως στη Γαλλία. Δεν είναι προς το παρόν σαφές αν το ίδιο το Sturmgeschütz συμμετείχε επίσης εκεί σε επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το όχημα βρισκόταν πάντως σε χρήση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σε αυτό συνηγορούν τουλάχιστον 17 λευκά σημάδια στην κάννη, ενδείξεις που, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, τοποθετούνταν πιθανότατα για κάθε εχθρικό άρμα που καταστράφηκε.
«Ασφυκτικά στενό»
«Το όχημα ανοίγει χωρίς δυσκολία», δήλωσε στο dpa ο αρχαιολόγος Αντρέας Χίζερ. «Η ματιά στο εσωτερικό είναι πολύ εντυπωσιακή». Η θέση του οδηγού έχει διατηρηθεί, όπως και οι διατάξεις για την κάννη. «Είναι πράγματι ασφυκτικά στενό».
Το πλήρωμα του Sturmgeschütz αποτελούνταν από τέσσερις στρατιώτες. Ο οδηγός καθόταν στο μπροστινό τμήμα του οχήματος, ενώ ένας δεύτερος στρατιώτης χειριζόταν το πυροβόλο. Ο διοικητής συντόνιζε την επιχείρηση και έδινε την εντολή πυρός, ενώ ένας τέταρτος άνδρας είχε την ευθύνη της επαναγέμισης του όπλου.
Κατά την εκτίμηση των αρχαιολόγων, το Sturmgeschütz θάφτηκε από τους Συμμάχους λίγο μετά τη λήξη του πολέμου, μαζί με άλλο στρατιωτικό υλικό. Κατά τις ανασκαφές ήρθαν στο φως επίσης υπολείμματα πυρομαχικών και μικρά θραύσματα οβίδων.
Επειδή το όχημα βρισκόταν στην άκρη πρανούς, μέσα σε ξηρή άμμο, διατηρήθηκε εξαιρετικά καλά. Σε αρκετά σημεία διακρίνονται ακόμη ίχνη της αρχικής παραλλαγής, ενώ τμήματα του συστήματος κίνησης φαίνονται σχεδόν αλώβητα, παρά τις δεκαετίες παραμονής στο έδαφος.
Τον Αύγουστο το Sturmgeschütz πρόκειται να μεταφερθεί στο Μούνστερ, στη Λιούνεμπουργκερ Χάιντε, όπου ειδικοί θα το συντηρήσουν και θα το αποκαταστήσουν. Στη συνέχεια προβλέπεται το όχημα να παραδοθεί στο Στρατιωτικό Ιστορικό Μουσείο των γερμανικών ενόπλων δυνάμεων στη Δρέσδη, όπου θα είναι επισκέψιμο.