Στη Διάσκεψη για την Ανάκαμψη της Ουκρανίας στο Γκντανσκ, οι ηγέτες έδωσαν έμφαση στη στρατιωτική στήριξη, την ευρωπαϊκή ασφάλεια και την ενότητα απέναντι στη ρωσική απειλή
Ενόψει της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ για την Ουκρανία, που θα πραγματοποιηθεί στην Άγκυρα στις 7 και 8 Ιουλίου, οι ηγέτες των χωρών της Συμμαχίας πραγματοποιούν συναντήσεις σε διάφορα σχήματα. Την πρώτη ημέρα της Διάσκεψης για την Ανάκαμψη της Ουκρανίας στο Γκντανσκ πραγματοποιήθηκε συνάντηση των εκπροσώπων της ανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ.
Πρόκειται για τη σημαντικότερη οικονομική διοργάνωση της Ευρώπης για φέτος, η οποία επικεντρώνεται όχι μόνο στο μέλλον της Ουκρανίας αλλά και στα συμφέροντα ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου, προσελκύοντας πολιτικούς από πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Στην κοινή δήλωση των ηγετών της ανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ συμμετείχαν ο πρωθυπουργός της Πολωνίας Ντόναλντ Τουσκ, ο πρόεδρος της Λιθουανίας Γκιτάνας Ναουσέντα, ο πρόεδρος της Ρουμανίας Νίκουσορ Νταν, ο πρόεδρος της Φινλανδίας Αλεξάντερ Στουμπ, ο πρωθυπουργός της Εσθονίας Κρίστεν Μίχαλ, ο επίτροπος Άμυνας της ΕΕ Άντριους Κουμπίλιους, ο πρωθυπουργός της Σουηδίας Ουλφ Κρίστερσον και ο πρωθυπουργός της Λετονίας Άντρις Κούλμπεργκ.
Στρατιωτική στήριξη, όχι μόνο ανοικοδόμηση
«Για πρώτη φορά, η Διάσκεψη για την Ανάκαμψη της Ουκρανίας στο Γκντανσκ αφορά επίσης τη στρατιωτική στήριξη της Ουκρανίας απέναντι στη ρωσική επιθετικότητα και όχι μόνο τη μελλοντική ανοικοδόμηση μετά το τέλος του πολέμου», δήλωσε ο Πολωνός πρωθυπουργός.
Ο Ντόναλντ Τουσκ τόνισε επίσης ότι «οι διατλαντικοί δεσμοί και η όσο το δυνατόν στενότερη αμυντική συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες απαιτούν συνεχή προσπάθεια και ιδιαίτερη επαγρύπνηση, ώστε να μην πληγούν από τις διάφορες πολιτικές αναταράξεις. Αυτή είναι και η θέση που θα παρουσιάσουμε στην Άγκυρα».
Σύμφωνα με τον Πολωνό πρωθυπουργό, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά ασταθής.
«Μπορούμε να αναμένουμε διάφορες μορφές κλιμάκωσης τις επόμενες εβδομάδες και τους επόμενους μήνες. Το έχω επισημάνει πολλές φορές και έχω προειδοποιήσει σχετικά. Θέλουμε να προετοιμαστούμε ως ομάδα κρατών που εκτίθενται άμεσα σε αυτόν τον κίνδυνο, επειδή συνορεύουμε με τη Ρωσία, τη Λευκορωσία και την Ουκρανία», δήλωσε.
«Χαίρομαι που για ακόμη μία φορά η ανατολική πτέρυγα, με την πλήρη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία περιλαμβάνει και χρηματοδότηση, απέδειξε σήμερα στο Γκντανσκ την πλήρη ενότητά της και την απόλυτη αλληλεγγύη της. Ας αποτελέσει αυτό προειδοποίηση για όσους σχεδιάζουν οτιδήποτε επιζήμιο εναντίον οποιασδήποτε από τις χώρες μας», υπογράμμισε.
Ο Ζελένσκι ευχαρίστησε για τη στήριξη
Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι έγραψε σε ανάρτησή του στο Χ ότι είχε συνομιλία με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία επίσης βρίσκεται στο Γκντανσκ, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη του για τα μηνύματα στήριξης.
«Συζητήσαμε την αμυντική συνεργασία και τις κοινές προσπάθειες για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς μας και την προστασία των αμάχων από τις ρωσικές επιθέσεις, συμπεριλαμβανομένου του εφοδιασμού των Αμυντικών Δυνάμεων. Είναι πλέον σαφές σε όλους ότι η Ρωσία είναι εκείνη που παρατείνει τον πόλεμο και αγνοεί όλες τις διπλωματικές προτάσεις της Ουκρανίας. Για τον λόγο αυτό πρέπει να δράσουμε όσο το δυνατόν πιο ενεργά για να ενισχύσουμε τη χώρα και τον λαό μας», ανέφερε ο Ουκρανός πρόεδρος.
Συναντήσεις σε διαφορετικά σχήματα
Την προηγούμενη ημέρα ο Ντόναλντ Τουσκ συμμετείχε στη συνάντηση του σχήματος E5 στο Βερολίνο, μαζί με τον καγκελάριο της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς, τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, την πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι και τον πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Κιρ Στάρμερ.
Στη σύνοδο συζητήθηκαν η συνέχιση της στήριξης προς την Ουκρανία, οι εγγυήσεις ασφαλείας για τη χώρα, καθώς και η ενίσχυση του ευρωπαϊκού πυλώνα του ΝΑΤΟ.